راهنمای جامع تشخیص طلا از بدل و سایر جواهرات) بخش اول )
نوشته شده توسط : رعنا

از خرید طلا هراس دارید چون میترسید کسی سرتان را کلاه بگذارد؟ دوست دارید با چند ترفند کوچک و ساده تشخیص طلا از بدل آشنا شوید و همیشه طلای اصل بخرید؟ خوب جایی آمده اید. این مقاله را بخوانید تا هیچوقت در خرید طلا یا تشخیص آن به مشکل بر نخورید.

 ۱. اولین راه تشخیص طلا از بدل مشاهده علائم حک شده روی طلا است

اولین و شاید یکی از مهمترین روش های اینکه طلا را از بدل تشخیص بدهیم، توجه به نشانه ها و علائم رایجی است که معمولا روی طلا حک میکنند. روی محصولات و اجناس ساخته شده از طلا معمولا علائمی مثل ۱۸و ۲۲k حک میشود. اما فعلا گول این علائم را نخورید زیرا کلاهبرداران و کسانی که طلا جعل میکنند به راحتی آب خوردن میتوانند محصولات بدل و تقلبی بسازند و عین همین علائم را روی آن ها حک میکنند. اگر کسی ناوراد باشد ممکن است با دیدن این علائم گول بخورد و طلای بدل خریداری کند. بنابرین داشتن علائم ۱۸و ۲۲k لزوما به معنی اصل بودن طلا نیست.

۲. شکل ظاهری طلا را با دقت بررسی کنید

طلا را در دست بگیرید و با دقت همه جای آن را زیر و رو و ارزیابی کنید. به دنبال علائم غیر طبیعی مثل فرو رفتگی یا تغییر رنگ بگردید. اگر بخشی از طلا رنگ غیر طبیعی دارد یا مثلا تیره تر است احتما تقلبی است و تنها با پوشش یا روکشی از طلا آبکاری شده است. پس علاوه بر علائم حک شده، حتما دنبال ویژگی های غیرطبیعی روی تمامی بخش های طلا باشید تا تشخیص اصل یا بدل بودن طلا برایتان راحت تر شود

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید انشگتر طلا

۳. همیشه یک آهنربا با خودتان داشته باشید!

هر وقت مسیرتان به طلافروشی افتاد حتما یک آهنربا همراه خود داشته باشید. زیرا آهنربا میتواند در تشخیص طلای واقعی از بدل به کار شما بیاید. از آنجایی که طلا از فلزات دیامغناتیسی است هیچگاه به آهنربا نمیچسپد یا به طرف آن کشیده نمیشود. اگر از قطعه ای خوشتان آمده از فروشنده بخواهید که آهنربا را به طلا نزدیک کند. اگر کوچکترین کششی بین آهنربا و قطعه طلا به وجود آمد بدانید و آگاه باشید که آهنربا به کار شما آمده و شما و پولتان را نجات داده است.

۴. کاراگاه اسید نیتریک!

اسید نیتریک هم میتواند در شناسایی و تشخیص طلا از بدلیجات به شما کمک زیادی کند. اسیدنیتریک ماده ای است که طلای اصلی نمیتواند در آن حل شود. بنابراین برای آزمایش، حتما یک قطعه از طلا را داخل مقداری اسید نیتریک بی اندازید. اگر ذوب نشد قطعه طلا است اما اگر اگر ذوب شد یا واکنش داد یعنی سرتان کلاه رفته و طلایتان قطعا بدلی از طلا است.

اگر حجم اسید نیتریکی که در دسترس دارید کم است و نمیتوانید طلا را در آن قرار دهید نگران نباشید. تنها کافیست که یک قطره چکان تهیه کنید. و فقط یک قطره اسید نیتریک را روی بخشی از طلا بچکانید. اگر قطعه مورد آزمایش هیچ تغییری نکرد یا با اسید واکنش نشان نداد، می توانید مطمئن شوید که به شما طلای واقعی داده اند اما اگر قطره اسیدی که روی قطعه چکانده اید به رنگ قهوه ای، سبز یا رنگ دیگری در آمد، قطعه شما بدل است.

منبع : مجله طلا و جواهر





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: